Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۲ دقیقه و ۷ ثانیه

ویکتوزا یا لیراگلوتاید

IMG_8970.webp

ویکتوزا یا لیراگلوتاید را برای لاغری به شما پیشنهاد داده اند؟ بهتر است قبل از مصرف ویکتوزا این مطلب را بخوانید. همواره لاغری و داشتن تناسب اندام یکی از دغدغه‌های مهم افراد بوده است. بعضی از افراد وقتی از روش‌های معمول کاهش وزن مانند رژیم لاغری و ورزش به نتیجه‌‌ی دلخواه‌شان نمی‌رسند به مصرف قرص لاغری و بعضی از آمپول لاغری روی می‌آورند، آمپول لاغری ویکتوزا یکی از آن‌هاست. اما این آمپول چگونه باعث کاهش وزن شما می‌شود؟

داروهایی مانند آمپول ویکتوزا، کنترل قند خون را با تقلید عملکرد هورمون‌هایی که پپتیدِ شبه گلوکاگون نوع ۱ (GLP) نامیده می‌شوند، در دست دارند. به عبارتی، این داروها مانند واکنش انسولین با افزایش قند خون بعد از یک وعده غذایی واکنش نشان می‌دهند و باعث کاهش قند خون می‌شوند.

روش‌های مختلفی وجود دارد که طی آنها، داروهای نام‌برده باعث ازدست دادن وزن می‌شوند. یکی از این راه‌ها، سرکوب اشتها و میل به خوردن است. اما اصلی‌ترین فعالیت این داروها برای کاهش وزن این است که آنها حرکت غذا از معده به روده‌ی کوچک را به‌تأخیر می‌اندازند. به‌همین‌خاطر، فرد سریع‌تر و به‌مدت طولانی‌تری احساس سیری پیدا می‌کند و کمتر غذا می‌خورد.

علاوه‌بر کمک این داروها برای کاهش قند خون و ازدست دادن وزن، حفظ سلامت قلب نیز با آنها ممکن است. مصرف برخی از انواع این داروها به حفظ قلب از خطراتی مهلک کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف انواعی از این داروها به تنظیم فشار خون، کلسترول و سطح تری‌گلیسیرید کمک می‌کند. البته هنوز دقیقا مشخص نیست که مصرف داروها نتیجه این امور است یا کاهش وزن ناشی از آنها.

نکته‌ی منفی درباره‌ی این داروها، استفاده از آنها به حالت تزریقی و ایجاد برخی از عوارض جانبی بعضا جدی است. برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی این داروها عبارتند از:

تهوع، استفراغ، اسهال

در صورت مصرف این داروها با داروی دیگری که باعث کاهش قند خون می‌شود، سطح قند خون به‌شدت کاهش می‌یابد.

در هر آمپول لاغری ویکتوزا، ۱۸ میلی‌گرم دارو وجود دارد. بسته به شرایطی که فرد دارد، پزشک ممکن است دُزهای ۰/۶، ۱/۲ یا ۱/۸ میلی‌گرم تجویز کند. در هر حال، شروع تزریق با دُزی کم آغاز می‌شود تا واکنش بدن نسبت به آمپول لاغری ویکتوزا موردبررسی قرار بگیرد.

پزشکان متخصص معمولا مصرف دارو برای بیمار را با دُز ۰/۶ میلی‌گرم شروع می‌کنند و ادامه‌ی مصرف را با افزایش ۰/۳ میلی‌گرمی در هر هفته یا یک هفته در میان پیگیری می‌کنند.

اگر در خانواده‌ی خود سابقه‌ی سرطان تیروئید مغزی-نخاعی یا سندروم نئوپلازی اندوکرینی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. پژوهش‌ها نشان داده که میان این داروها و سرطان تیروئید در موش‌ها ارتباط وجود دارد. اما همچنان این پژوهش‌ها روی انسان جای کار دارد. اگر دچار پانکراتیت هستید نیز نباید از آمپول لاغری ویکتوزا استفاده کنید. داروهایی که مطرح شد برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم طراحی شده‌اند. داروی دیگری نیز وجود دارد که حاوی دُز بیشتری از لیراگلوتاید (ساکسِندا) است و برای درمان افراد چاقی که دیابت ندارند مفید است

 

مقالات پیشنهادی