Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۳ دقیقه و ۸ ثانیه

فشارخون بالا؛ علائم و علت ها

4168781.webp

فشار خون بالا می تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند پس برای آگاهی از علائم آن و عوامل و علت هایش این مطلب را بخوانید. قلب مانند یک پمپ طراحی شده است که خون را در داخل بدن ما به گردش در می آورد. خون از طریق شریان ها به عضلات و اندام های ما پمپ می شود. پمپ ها از طریق تولید فشار کار می کنند. به عبارت ساده تر، تولید فشار بیش از حد، باعث وارد آمدن فشار به دیواره ی عروق و حتی خود قلب می شود. این حالت می تواند باعث نارسایی قلبی و یا پاره شدن یکی از سرخرگ ها شود. فشار خون بستگی به ترکیبی از دو عامل زیر دارد:

قلب با چه فشار و نیرویی خون را در داخل بدن به گردش در می آورد شریان ها به چه میزان تنگ یا سفت شده باشند.

فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که خون مجبور باشد با فشاری بیشتر از داخل سرخرگ ها حرکت کند. در حدود ۱۰ میلیون نفر در بریتانیا به فشار خون بالا مبتلا هستند (تقریبا یک پنجم از جمعیت بریتانیا). فشار خون به کمک دو عدد اندازه گیری و بیان می شود. به عنوان مثال گفته می شود که “فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰″ یا “فشار خون ۱۲ روی ۸″. عدد اول فشار خون سیستولیک است که نشان دهنده ی حداکثر فشار خونی است که بر اثر ضربان قلب در شریان ها به وجود می آید. عدد دوم فشار خون دیاستولیک است که نشان دهنده ی حداقل فشار خون موجود در شریان هاست و زمانی را نشان می دهد که قلب در حال استراحت و پر شدن مجدد است. واحد اندازه گیری فشار خون “میلی متر جیوه – mmHg” می باشد. فشار خون طبیعی برابر است با ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه.

چه مقدار فشار خون را فشار خون بالا می نامند؟

با افزایش سن، به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی شریان ها، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر می شود. لذا سن افراد یک فاکتور اساسی برای تعیین بالا بودن فشار خون افراد محسوب می شود. به طور کلی افرادی که به طور مداوم فشار خون سیستولیک آنها بالای ۱۴۰ میلی متر جیوه و یا فشار خون دیاستولیک آنها بالای ۸۵ میلی متر جیوه باشد نیاز دارند که برای کاهش فشار خون خود تحت درمان قرار گیرند. افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی یا آنژین صدری قرار دارند ممکن است با فشار خون پایین تر (۱۳۰ تا ۱۴۰ میلی متر جیوه فشار سیستولیک و ۸۰ تا ۸۵ میلی متر جیوه فشار دیاستولیک) نیز تحت درمان قرار بگیرند. (طبق معیار جدید تعریف شده فشار خون سیستولیک بالاتر از ۱۳۰ و دیاستولیک بالاتر از ۸۰ میلیمتر جیوه به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود)

علائم فشار خون بالا چه چیزهایی هستند؟

یکی از بزرگترین مشکلات فشار خون بالا این است که به ندرت باعث بروز علائم می شود. این قضیه به این معناست که ممکن است تا زمانی که یکی از عوارض آن مانند سکته قلبی یا مغزی بروز کند، فرد از بیماری خود اطلاع پیدا نکند. با این وجود خون دماغ و قرمزی صورت می تواند نشانه ای از فشار خون بالا باشد. سایر علایم عبارتند از: سردرد، خواب آلودگی، سردرگمی، کما

فشار خون بالا چه عوارضی را می تواند ایجاد کند

آترواسکلروز (تنگ شدن عروق)

آنوریسم

سکته مغز

حمله قلبی

نارسایی قلبی (کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب)

نارسایی کلیه

آسیب دیدن چشم

علل فشار خون بالا چه چیزهایی هستند؟

علت فشار خون بالا در بیش از ۹۵ درصد موارد ناشناخته است. این نوع فشار خون را “فشار خون اولیه” می نامند. در ۵ درصد باقی مانده یک علت زمینه ای باعث بروز فشار خون می شود که در این حالت به آن “فشار خون ثانویه” گفته می شود.

برخی از علل فشار خون ثانویه عبارتند از:

بیماری های مزمن کلیوی، بیماری در عروق خونی کلیه ها، مصرف بیش از حد الکل، اختلالات هورمونی و تومور غدد درون ریز

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به فشار خون بالا چه چیزهایی هستند؟

هر کسی می تواند به فشار خون بالا مبتلا شود اما عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا و یا خطر بروز عوارض ناشی از فشار خون بالا را بیشتر کنند:

سابقه خانوادگی چاقی

دخانیات

دیابت نوع ۱ یا ۲

بیماری های کلیوی

مصرف بیش از حد الکل

مصرف بیش از حد نمک

ورزش نکردن

برخی از دارو ها مانند استروئید ها

مقالات پیشنهادی