Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۱ دقیقه و ۱۴ ثانیه

آکرومگالی

pituitary-gland-adult-lg-acromegaly.webp

هنگامی که آکرومگالی دارید، بدن شما بیش از اندازه هورمون رشد ترشح می کند. این موضوع باعث ‌می‌شود اعضای بدن شما مانند دست، پا و صورت بیش از حد رشد کند. آکرومگالی همچنین قلب و استخوان‌های شما را نیزتحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هورمون رشد بیش از حد ممکن است برای کودکان مشکل‌ساز باشد اما این یک مورد متفاوت است که رشد غیر عادی یا ژیگانتسیم نامیده ‌می‌شود.

علل شایع آکرومگالی چه هستند ؟

شایع‌ترین علت آکرومگالی ، یک تومور خوش‌خیم در غده‌ هیپوفیز شماست که زیر مغز واقع‌ شده ‌است. این یک تومور سرطانی نیست. این تومور باعث می شود که بدن شما بیش‌ازحد هورمون رشد تولید کند.

علایم آکرومگالی چیست ؟

اول، دست‌ها و پاهایتان شروع به متورم شدن می‌کند. ممکن‌است متوجه تغییراتی در سایز کفش خود، به‌خصوص عرض آن شوید. صورت، لب، بینی و زبان اغلب تغییر می‌کند و بزرگتر و متورم‌تر می‌شود. دندان‌هایتان ممکن‌است شروع به افتادن کند. پیشانی و فک پایینی شروع به بزرگ شدن می‌کنند و از صورت شما جلو تر می آیند .

علایم دیگر آکرومگالی ممکن‌است شامل موارد زیر باشد:

درد مفاصل و آرتریت، زبر شدن موهای بدن، بم‌شدن صدا، مشکلات عصبی، فشار خون بالا، بیماری قلبی، ضخیم‌شدن پوست، تعریق زیاد و پوست چرب، سردرد، خروپف و مشکلات تنفسی، ضعف‌ و خستگی، سوزن‌سوزن شدن یا درد در انگشتان دست، مشکلات بینایی، میل جنسی پایین‌تر، تغییرات در چرخه‌ی قاعدگی و ترشحات پستان در زنان، اختلال نعوظ در مردان، و حتی گاهی‌اوقات مشکلاتی از قبیل دیابت نوع ۲ ، فشارخون‌بالا، بیماری‌های قلبی و بزرگ‌شدن قلب را مشاهده می کنید.

درمان آکرومگالی چگونه است؟

دکتر، باتوجه به سن، سلامت و همراهی شما، بهترین روش‌ها را به‌کار خواهد بست تا شما بهبود یابید.

سه راه برای درمان آکرومگالی وجود دارد:

• جراحی

• دارو

• اشعه‌درمانی

مقالات پیشنهادی